Jij bent ondernemer of manager en wilt excelleren in de verschillende aspecten van je bedrijfsvoering om zo je bedrijfsresultaten te verbeteren. Maar je hebt weinig tijd. MBA Highlights combineert het beste uit bestaande MBA-programma’s in vijf tweedaagse sessies.
MBA Highlights in een notendop
- Dompel je tijdens 5 tweedaagse sessies onder in de highlights van een MBA zoals strategie, HR, finance, groei, leiderschap, …
- Leer bij van expertsprekers van Solvay Lifelong Learning
- Focus op groei en management in turbulente tijden
- Maak meteen de vertaalslag van theorie naar praktijk met een geïntegreerde businesscase
- Word geïnspireerd door Topmanagers
- En dat allemaal in onze eigen regio Mechelen-Kempen!
Hij ging je voor
"Ik heb al lang een MBA willen volgen, maar voor een voltijdse MBA heb ik geen tijd. Deze verkorte MBA gaf me geen excuus om er niet aan te beginnen. Met alle modules kan ik mijn bedrijfskennis tot een hoger niveau brengen."
Tom Aerts, CEO Hoorcentrum Aerts
Doel van het programma
- Bedrijven helpen om op een duurzame manier succesvol te groeien
- De managementvaardigheden en leiderschapsstijl van ondernemers en managers ontwikkelen
Programma
Tijdens het intakegesprek wordt er al gepolst naar mogelijke business cases uit de professionele context van de deelnemers. Enkele voorbeelden: lancering nieuw product/dienst, overnamestrategie, internationale expansie, organisatiestructuur etc. Bij de aanvang van module 1 krijgt iedereen de kans om een business case voor te stellen. Vervolgens worden de meest relevante cases geselecteerd. Deelnemers gaan aan de slag in teams gevormd op basis van voorkeur en complementariteit. Dit om een maximaal leereffect te verzekeren.
Introductie en kennismaking
- Toelichting programma
- Kennismaking
- Teambuildingactiviteit
Persoonlijk & groepsleiderschap
- Persoonlijk loopbaanmanagement
- Zelfkennis ('career anchor')
- Persoonlijk ontwikkelingsplan
- Verschillende teamoefeningen
- Reflectie op eigen leidershapsprestaties
- Observatie van rolmodellen
- Feedback geven en krijgen
Spreker
- Patrick Lybaert
Introductie in strategie
- Visie, Missie en Strategie: definities en voorbeelden
- Overzicht van de 'basisstrategieën'
- Waardecreatie vanuit strategisch perspectief
- Strategie-implementatie en opvolging
Spreker
- Bruno Wattenbergh
Wanneer?
13-14 en 15 februari 2025
Waar?
Voka Kvk Mechelen - Kempen (kantoor Mechelen)
Antonia Wolversstraat 1 (Parking Keerdok, 11de verdieping)
2800 Mechelen
Rond module 2 starten de teams aan het echte casework. Ze zoomen in op hun case en maken een situatieschets van het bedrijf.
Groeistrategie
- Wat is groei
- Groei in verkoop/groei in winst
- Interne groeiopties
- Externe groeiopties
- Innovatie en agility in bedrijfsmodellen
- Internationalisering, het BeTech landschap en het start-up landschap
- Een groeiplan opstellen
Spreker
- Omar Mohout
Introductie in financieel management
- Situering van de finance functie
- Wat is financieel management?
- Balans, resultatenrekening & kasstromentabel: een begrijpbare voorstelling
- Basis financiële indicatoren
Spreker
- Laurent Gheeraert
Wanneer?
14-15 maart 2025
Waar?
Corsendonk Hooge Heyde, Steenfortstraat 5, 2460 Kasterlee
Financiële analyse en planning
- Inzicht in financiële rapportering
- Beoordelen van financiële prestaties
- Van een winst- en verliesrekening naar een cash-flow overzicht
- Financial forecasting
- Groei: wat doen als de werkelijke groei verschilt van de duurzame groei?
Spreker
- Laurent Gheeraert
Strategie-implementatie
- Missie & visie toepassen op een concrete case
- SWOT-analyse en strategische thema's
- Kritische succesfactoren als brug naar concrete projecten en KPI's
Spreker
- Pierre-Alain Scharff
Wanneer?
28-29 maart 2025
Waar?
Voka Kvk Mechelen - Kempen (kantoor Mechelen)
Antonia Wolversstraat 1 (Parking Keerdok, 11de verdieping)
2800 Mechelen
Strategische marketing
- De belangrijkste marketingconcepten en -processen
- Ontwikkelen van een marketingmethode om een strategie te formuleren
- Waarde creëren en vastleggen door middel van een winstgevende differentiatie
- Doelgroepbepaling, positionering & differentiatie in de markt
Spreker
- Sandra Rothenberger
Salesmanagement
- Principes & methodes van verkoop
- Product-based, value-based selling & co-creation
- Salesplanning
Spreker
- Regis Lemmens
Wanneer?
24-25 april 2025
Waar?
Corsendonk Hooge Heyde, Steenfortstraat 5, 2460 Kasterlee
Duurzaamheidsrapportage en milieueffecten meten
- Inleiding tot de belangen en uitdagingen van het meten en rapporteren van milieueffecten
- Europese rapportagekaders en standaarden
- Hulpmiddelen en methoden voor het meten en beoordelen van de milieueffecten
Spreker
- Edgar Towa
Managing HR in a VUCA world
- Overzicht van de HRM-cyclus
- Best practices organisatiedesign, competence-, performance- en talentmanagement, persoonlijke ontwikkeling, compensation en benefits policy
- Opzetten van een HRM-dashboard
Spreker
- Reggy Degen
Wanneer?
23-24 mei 2025
Waar?
Voka Kvk Mechelen - Kempen (kantoor Mechelen)
Antonia Wolversstraat 1 (Parking Keerdok, 11de verdieping)
2800 Mechelen
Zij ging je voor
"De opleiding voldoet volledig aan mijn verwachtingen. We hebben een diverse groep die heel open communiceert in alle vertrouwen. Deze MBA Highlights is zowel theoretisch als praktijkgericht, een goede mix met heel inspirerende docenten. Het werken aan de business case vormt een extra uitdaging. Ook mijn boekenlijst is aanzienlijk gegroeid door tips van de docenten."
Sofie Hermans, Sales & Marketing Manager Orakel Group
Deelnemersintake en -assessment
Deelnemers worden gescreend op basis van een gemotiveerde kandidatuurstelling en eventueel een intakegesprek. Het aantal deelnemers is beperkt tot 20 om een optimale kwaliteit te garanderen (first come, first served principe). Deelnemers kunnen zich professioneel uitdrukken in het Engels.
Doelgroep
- Ondernemers met minstens 5 jaar ervaring die hun onderneming in de toekomst willen laten groeien.
- Managers met minstens 5 jaar leidinggevende ervaring die zullen doorgroeien naar een top level managementfunctie.
- Beide groepen hebben geen specifieke voortgezette academische opleiding in management genoten of wensen hun kennis op te frissen.
Wat deelnemers vinden van MBA Highlights
Attest
Het traject levert een attest op van het Highlights-programma ondertekend door Solvay en Voka.