Een unieke kans om samen na te denken over innovatie in zorg en welzijn
What's in it for me?
Het verbeteren van de CX staat hoog op de agenda bij vele zorgorganisaties. Hoewel de intentie meestal goed is, is het een realiteit dat de meer dan 8 op de 10 programma’s om de CX te verbeteren niet de gewenste resultaten opleveren. Werk jij al aan deze essentiële pijler om waarde toe te voegen en impact te vergroten?
Profiteer van een op maat gemaakt programma dat inspeelt op de behoeften en uitdagingen van jouw organisatie.
- Uitbouwen van een krachtig netwerk
- Opbouwen van kennis en expertise
- Een programma op maat gemaakt
- Cross-sectorale inspiratie
Aan het einde van het traject beschikt elke deelnemer over een uitgewerkt CX Project, bestaande uit een CX-strategisch plan, een vereenvoudigd implementatieplan en praktische inzichten uit best practices en intervisie.
Programma
Ontdek hoe CX een sleutelrol speelt in het verbeteren van de zorgkwaliteit en organisatieprestaties. Deelnemers kiezen een individuele casus om gedurende het traject aan te werken.
Inhoud:
- Strategische belang van CX
- Introductie Customer Experience Canvas
- Waar loopt het precies fout bij CX initiatieven?
- Wat moeten organisaties dan wel precies doen?
- Definiëren van kernvragen / doelen voor casus
Doelstelling: eerste aanzet tot een individueel verbeterproject in CX.
Jouw expert: Yves Van Vaerenbergh (KU Leuven / KALEPA)
Krijg tools aangereikt om de verschillende stappen in de cliëntreis te identificeren en te analyseren. Ga verder aan de slag met je casus door de eigen reis in kaart te brengen en de belangrijkste verbeterpunten te identificeren.
Inhoud:
- Tools voor CX mapping
- Identificatie van sleutelcontactmomenten en verbeterpunten
- Eerste versie van een vereenvoudigde Customer Journey Map
Doelstelling: praktische analyse van de cliëntreis en identificatie van verbeterpunten.
Leer hoe je een CX-strategie kan formuleren die aansluit op de missie en visie van je eigen organisatie. Dit plan vormt de basis voor de verdere ontwikkeling van je casus.
Inhoud:
- Basisprincipes van een CX-strategie
- Actieplan formuleren: doelen en meetbare resultaten
Doelstelling: eerste versie van een CX-strategisch plan.
Jouw expert: Tine Peeters (Dott Achilles)
Ontdek innovatieve praktijken en best practices op het gebied van cliëntgerichte CX. Inspireer jezelf en bekijk hoe deze toepasbaar zijn binnen je eigen casus.
Inhoud:
- Inspirerende voorbeelden en trends in CX
- Brainstorm: toepasbaarheid in eigen organisatie
Doelstelling: aanvulling van de CX-strategie met inspiratie uit best practices.
Deze praktische sessie helpt je om jouw CX-strategie om te zetten in een concreet en haalbaar implementatieplan. Je werkt aan de hand van een duidelijke structuur en krijgt begeleiding om obstakels te identificeren en oplossingen te formuleren.
Inhoud:
- Framework voor het operationaliseren van CX-strategieën
- Prioriteren van acties
- Identificeren van benodigde middelen, ondersteuning en technologie
- Herkennen en aanpakken van veranderingsweerstand
Doelstelling: vereenvoudigd implementatieplan, inclusief planning, middelen en KPI’s.
Jouw expert: Tine Peeters (Dott Achilles)
In deze intervisiesessie krijg je de kans om de voortgang van je casus te presenteren en feedback te ontvangen. Het moment om bij te sturen, reflecteren en te leren van elkaars inzichten en ervaringen!
Inhoud:
- Presentatie van de individuele casus (korte pitch)
- Feedback en uitwisseling van ideeën
Doelstelling: reflectie en aanpassing van individuele casus.
Jouw experten: Yves Van Vaerenbergh (KU Leuven / KALEPA) en Tine Peeters (Dott Achilles)
Onze innovatiemarkt laat jou in contact komen met andere vernieuwers binnen de zorgsector!
Je presenteert je volledig uitgewerkte CX-project tijdens een korte pitchronde. Vervolgens kan je als een echte marktbezoeker met andere geïnteresseerden van ‘kraam’ naar ‘kraam’ wandelen om je te laten inspireren door verschillende bedrijven.
Inhoud:
- Reflectie en lessons learned
- Infosessie: Lerend Netwerk Health & Care Innovatie 2026
- Pitchronde: presentatie van de volledig uitgewerkte CX-projecten
- Innovatiemarkt
Jouw experten
Yves Van Vaerenbergh - KU Leuven en KALEPA
Yves is hoogleraar CX Management aan de KU Leuven en een wereldwijde autoriteit op het vlak van CX en Service Management. In 2022 ontving hij de Emerging Service Scholar Award van de American Marketing Association. In een studie door Stanford University werd hij bij de top 2% meest impactvolle wetenschappers geplaatst, overheen alle wetenschappelijke disciplines. Yves doet academisch onderzoek naar verschillende aspecten van CX en customer service.
Tine Peeters - Dott Achilles
Tine haar passie voor communicatie en betekenisvolle connecties vormt al 25 jaar de rode draad in haar werk: het ontwerpen van belevingen en innovaties waarbij de mens centraal staat.
In een snel evoluerende wereld waar fysiek en digitaal nauw verweven zijn, helpt Tine bedrijven en organisaties - uit verschillende sectoren - relevant, duurzaam en toekomstrobuust te blijven. Draagvlak creëren en vergroten bij de verschillende belanghebbenden en betrokkenen, staat centraal in haar aanpak.
Vanuit haar ruime ervaring in het ontwerpen van betekenisvolle zorgbelevingen zal Tine je tijdens het traject begeleiden bij het ontwikkelen van een CX-strategie voor je eigen organisatie.
Doelgroep
Het Lerend Netwerk is speciaal ontworpen voor verantwoordelijken, C-levels en (innovatie)managers werkzaam in zorg- en welzijnsorganisaties of bedrijven met affiniteit in zorg en welzijn.