Onbetaalde facturen blijven een permanente zorg in het bedrijfsleven, zeker in crisistijd
De redenen waarom een klant laat betaalt, zijn zeer divers: financiële problemen, moedwil, klachten, eigen betaaltermijn, … Correct reageren op al deze ‘argumenten’ is niet altijd evident.
Tijdens deze opleiding schetsen we het belang van goed betaalgedrag en nadien gaan we op een zeer praktijkgerichte manier aan de slag. We verpakken het financiële doel in een commercieel, klantvriendelijk kleedje. Het resultaat? Jouw klant betaalt én wil klant blijven. Vaak realiseert hij nog meer omzet dan voordien.
Inhoud
Inleiding
- Belang van correct betaalgedrag
Preventieve acties
- Goede afspraken maken goede vrienden
- Ken je klant (en prospect)
- Kwaliteit in denken en doen doorheen het hele ondernemingsproces
Curatieve acties
- Wat, wie, wanneer en hoe volg je niet betalers op?
- Intern of externe acties?
- Finance of sales?
- Eigen belang of samen sterk?
- Kredietverzekering of factoring?
Belangrijkste (nieuwe) spelregels
- Wetgeving consumenten
- Wetgeving voor B2B
Didactische aanpak
Het wordt een interactieve training waarbij we diverse policies en werkwijzen bespreken. De combinatie van theorie en praktijk met eenvoudige handvaten zodat de inhoud zeker blijft plakken.
Praktisch
- De sessie gaat online door. Om deel te nemen, heb je enkel een goede internetverbinding nodig.
- Interactiviteit is gegarandeerd, al jouw vragen kan je stellen via Q&A of chat.
- De concrete link om deel te nemen, ontvang je op maandag 13 november.
- Aanmelden kan vanaf 13.20u.
Doelgroep
Iedereen die begaan is met correct betaalgedrag van klanten
> Ik schrijf me in
Jouw expert
Marleen Miechielsen - Triple A talent Academy (AAATac)
Marleen Miechielsen startte haar carrière in op de verkoopafdeling bij Graydon Belgium (toen nog Dongelmans International) in 1988. Nadien werd zij verantwoordelijk voor het incassokantoor. Daar heeft ze de praktijk geleerd van het debiteurenbeheer. Vanuit de ervaring die zij daarbij opbouwde, is Marleen gegroeid tot een gewaardeerd consultant/ trainer.
Aanvankelijk was haar vakgebied enkel het creditmanagement, maar later bekwaamde ze zich ook in communicatietrainingen in de meest brede zin van het woord. Ook timemanagement is voor haar heel belangrijk.
Ze is auteur van diverse boeken over debiteurenbeheer, onder andere: 'Debiteurenbeheer in de praktijk'.
Interesse in de andere sessies van dit traject?
Bespaar en schrijf je in voor het gehele traject of kies voor één of meerdere van de drie sessies:
- Dinsdag 5 december: Debiteurenbeheer: klanten in nood
- Dinsdag 16 januari 2024: Telefonisch debiteurenbeheer
- Dinsdag 6 februari 2024: Schriftelijk debiteurenbeheer: rappelbrieven
Telkens van 13.30u tot 17.00u
Past deze datum niet of is de opleiding volzet, klik dan hier voor een actueel overzicht.