Overslaan en naar de inhoud gaan

Leer hoe je de overgang van het PLDA-systeem naar de nieuwe elektronische douanemanagementsystemen zoals AES en IDMS vlot beheert en krijg inzicht in de wettelijke basis en praktische implementatie van deze veranderingen.

Als je actief bent in de logistieke sector heeft het nieuws je vast en zeker bereikt dat er een nieuwe transitie aan de gang is op het vlak van douaneformaliteiten. De Europese Unie heeft in haar Meerjarig Strategisch Actieplan Douane (MASP-C) belangrijke beslissingen genomen over welke koers er dient te worden gevaren. Er wordt afscheid genomen van het systeem PLDA en overgestapt naar nieuwe elektronische douanemanagementsystemen, zoals AES, IDMS,STI (ICS2) PN/TS(D), GA, NCTS P5,… 

Deze overgang gaat gepaard met belangrijke wijzigingen inzake de verplichtingen van elke logistieke partner. Hoe zijn deze systemen gekoppeld aan een logistieke keten en wanneer zal ik deze systemen moeten gebruiken? Wat zijn de achterliggende belangrijke wettelijke standpunten? Waar vind ik alle nuttige info met betrekking tot deze transitie?

Wat heb je geleerd na deze opleiding?

  • Wat het MASP-C is en welke gevolgen het met zich meebrengt;
  • De wettelijke basis voor deze transitie;
  • De structuur en het denkpatroon die achter de nieuwe systemen zit;
  • Waar je alle nuttige informatie omtrent de nieuwe systemen kan opzoeken en terugvinden (het MASP-timeframe, de gegevensvereisten, nuttige documentatie en informatienota's, etc.);
  • Welke nieuwe elektronische douanesystemen er zullen worden geïntroduceerd binnen elke stap van het logistieke proces;
  • De basisbeginselen over hoe een nieuwe douaneaangifte in te vullen bij invoer/uitvoer/transit;
  • De belangrijkste aanpassingen en wijzigingen bij het invullen van de nieuwe douaneaangifte. 

Programma

  • Einde van PLDA en welkom AES en IDMS in de verdere ontwikkeling van het MASP
  • Wettelijke Basis: Bijlage B van de gedelegeerde Verordening en de Uitvoeringsverordening op het DWU
  • Informatiebronnen op het internet van de Algemene Administratie Douane & Accijnzen
  • Nieuwe Terminologie
    • Wat is een gegevensset – gegevensgroep – gegevenselement – gegevenssubelement?
    • Welke informatie bevat een gegevensset? Wat is een bijvoegsel?
    • Hoe moet ik de informatiebronnen hanteren?
    • Praktische casussen
       
  • Koppeling van de gegevenssets aan de nieuwe systemen
    • Flow van het gebruik van de systemen in een logistiek proces
      • Aankomst van de goederen
      • Aanbrengen van de goederen
      • Goederen onder tijdelijke opslag plaatsen
      • Afschrijven van de goederencomptabiliteit
      • Invoer/Binnenbrengen van de goederen
      • Douanevervoer/Bewijs van Uniestatus van de goederen
      • (Weder)Uitvoer/Verzenden van de goederen
  • Wat is Centralised Clearance bij import/export (CCI & CCE)? 
  • Wat is PoUs? Waarvoor kan het reeds gebruikt worden?

Doelgroep en voorkennis

Deze opleiding is relevant voor ieder profiel binnen de logistieke sector, gaande van douanedeclarant, over customer support tot douanemanager.

Een kennis van de basisprincipes inzake Douane en Accijnzen (douaneregelingen, oorsprong, douanewaarde, het Enige Document etc.) is vereist. 

Ik schrijf me in

Deze opleiding in je eigen bedrijf?

Jouw expert

Maak kennis met Vincent Vandenberghe, Adviseur bij de Algemene Administratie Douane & Accijnzen en vaste lesgever bij de dienst Technische Opleidingen Processen en Methodes. 

Vincent Vandenberghe

Meer info?

Hervée Claeys

Projectverantwoordelijke Internationaal ondernemen

Full bio of Hervée Claeys

Past deze datum niet of is de opleiding volzet, klik dan hier voor een actueel overzicht.

Adres

Voka KvK Mechelen-Kempen (kantoor Mechelen)
Antonia Wolversstraat 1 (Parking Keerdok, 11de verdieping)
2800 Mechelen

Wanneer

Prijs

Leden:
€490 (excl. btw)

10% korting vanaf een 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf

Niet-leden:
€740 (excl. btw)

Klik hier voor meer info over jouw ledenvoordelen

Voorwaarden

KMO-portefeuille
Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €490/leden en €740/niet-leden. Vanaf de 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf is het projectbedrag als lid van Voka €441. De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 7 opleidingsuren en het thema internationalisering ingeven. Klik hier voor meer info.

Annulatie
Annuleren kan enkel schriftelijk t.e.m. 10 werkdagen voor de start van de opleiding. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen.

Lees hier onze voorwaarden

Meer info?

Adres

Voka KvK Mechelen-Kempen (kantoor Mechelen)
Antonia Wolversstraat 1 (Parking Keerdok, 11de verdieping)
2800 Mechelen

Wanneer

Prijs

Leden:
€490 (excl. btw)

10% korting vanaf een 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf

Niet-leden:
€740 (excl. btw)

Klik hier voor meer info over jouw ledenvoordelen

Voorwaarden

KMO-portefeuille
Bespaar tot 30% op jouw deelnameprijs. Het projectbedrag is €490/leden en €740/niet-leden. Vanaf de 2de deelnemer van hetzelfde bedrijf is het projectbedrag als lid van Voka €441. De aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Ons registratienummer is DV.O104982. Je kan hiervoor 7 opleidingsuren en het thema internationalisering ingeven. Klik hier voor meer info.

Annulatie
Annuleren kan enkel schriftelijk t.e.m. 10 werkdagen voor de start van de opleiding. Nadien blijft het volledige bedrag van de factuur verschuldigd. Een ingeschreven deelnemer mag zich wel door een andere persoon laten vervangen.

Lees hier onze voorwaarden

Meer info?

NTX
Logo Van Havermaet Partner Voka Mechelen-Kempen
ING
Logo Mensura
Logo SD Worx
Deloitte Private
Logo Degroof Petercam Partner Voka Mechelen-Kempen
pfl
Logo VanRoey Parnter Voka Mechelen-Kempen