Iedereen moet wel eens onderhandelen: of je in sales zit, op HR werkt of creditmanagement doet. Als je medewerker, leidinggevende, klant, leverancier of andere stakeholder bent. Onderhandelen doe je omdat je een resultaat wil behalen, een samenwerking wil verbeteren of een conflict oplossen. Wanneer de andere partij een negatief gevoel overhoudt aan jouw ‘overwinning’, neigt het naar manipulatie en heb je geen optimaal resultaat. Tijdens deze training leren we je ‘the best of both worlds’ op een heel praktische manier.
- Wat is onderhandelen?
- De diverse facetten van onderhandelen
- Diverse strategieën
- De diverse stappen in het onderhandelen
- Hoe zorg je voor effectieve onderhandelingen?
Dit is een praktijkgerichte training met veel oefeningen.
Wat heb je geleerd na deze opleiding?
- Onderhandelingen kort en krachtig voorbereiden
- De juiste onderhandelingsstrategie bepalen
- Eigen onderhandelingsstijl doorgronden
- In staat zijn om succesvolle deals af te sluiten
Doelgroep en voorkennis
Iedereen die regelmatig onderhandelt en zijn intuïtie, mensenkennis en strategische aanpak van onderhandelingstechnieken wil verbeteren.
Er is geen voorkennis vereist voor deze opleiding.
- Wat is onderhandelen?
- De diverse facetten van onderhandelen
- Wat bepaalt (de sfeer van) een onderhandeling?
- Diverse strategieën
- Wanneer kies je welke strategie
- win/win of win/verlies
- The art of war
- De diverse stappen in het onderhandelen
- Voorbereiding: wat en hoe bereid je voor?
- Voorstellen doen of voorstellen vragen?
- Compromissen sluiten?
- Close the deal!
- Hoe zorg je voor effectieve onderhandelingen?
- Communicatie tijdens het onderhandelen
- Welke vragen?
- Assertiviteit – onderdanigheid – agressie?
- Taaltips
Jouw docent
Maak kennis met Marleen Miechielsen van Triple A Talent Academy
- coach en consultant in creditmanagement en customer excellence
- auteur van diverse boeken rond debiteurenbeheer
- gastdocent aan de PXL