Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Voka Tandem - “Een idee wordt pas echt goed door het samen te herdenken”
  • 13/06/2019

Voka Tandem - “Een idee wordt pas echt goed door het samen te herdenken”

Joris Van Der Gucht en Tim Vandecasteele richtten vijf jaar geleden samen Silverfin op. Het bedrijf biedt software (as a service) voor financiële dienstverleners. De twee leerden elkaar kennen in het Bryo-netwerk van Voka. Ze startten zonder vastomlijnd idee. Zes jaar later leiden ze een onderneming met een omzet van ruim 10 miljoen euro en 85 medewerkers in drie landen.

Wie is wie?

Joris werkte al een aantal jaren in de financiële sector en frustreerde zich in een aantal beperkingen. “We waren te veel bezig met eindeloze spreadsheets en te korte deadlines. Ik vond dat het anders moest kunnen. Daarom schreef ik mij in bij Bryo. Ik had geen concreet idee, ik hoopte vooral iemand te leren kennen met wie ik samen iets zou kunnen starten.”

Tim is burgerlijk ingenieur van opleiding, maar programmeren is al sinds zijn tienerjaren zijn passie. “Ik had net beslist om professioneel te gaan programmeren toen ik met Bryo startte.”

Tim en Joris kwamen in dezelfde Bryo-groep terecht, maar vonden elkaar niet meteen. Tijdens de bijeenkomsten zagen ze deelnemers met concrete ideeën vooruit gaan, maar zelf vonden ze niet meteen hun project. Daarom stapte Joris op Bryo-begeleider Hilde Schuddinck af. “Hilde stelde meteen voor om met Tim te praten. We spraken meteen af om samen een pint te gaan drinken”, vertelt Joris.

“Ik kende de financiële wereld niet”, herinnert Tim zich. “Maar toen Joris vertelde wat hem frustreerde in de sector, kon ik niet geloven dat daar nog geen oplossing voor bestond. Ik heb ’s avonds meteen het internet afgeschuimd, maar inderdaad, niet te vinden. Dus ben ik maar meteen beginnen programmeren.”

Voka Tandem

Blijkbaar oefent de financiële wereld niet zo’n grote aantrekkingskracht uit op developers die software ontwikkelen. “Het imago van de sector heeft op dat vlak in ons voordeel gewerkt”, aldus Joris. “Voor marketing, sales … bestonden al lang SaaS-platformen. Bovendien moet je de processen en bijzonderheden van de branche door en door kennen, anders is wat wij hebben gedaan, niet mogelijk.”
“Daar zijn wij zelf het beste voorbeeld van”, haalt Tim aan. “Ik heb verschillende keren moeten herbeginnen met programmeren, omdat ik toch niet voor de volle honderd procent had begrepen wat Joris precies bedoelde. Dat is de reden waarom wij bij Silverfin liever financiële profielen aanwerven, die we opleiden om te programmeren, dan programmeurs die we moeten opleiden in de financiële wereld.”

De eerste fase: het idee en het SaaS-platform

Tot de avond waarop de twee samen een pint gingen drinken, had Joris nog geen concreet idee voor ogen. “We hebben dit echt samen uitgewerkt. Een idee wordt pas goed door het samen te herdenken. Elke week spraken we af en stelden we ons concept verder op punt. Het leuke was dat dit al heel snel tastbaar werd: we bespraken iets en de week erop had Tim het al geprogrammeerd. Intussen had ik weer nieuwe ideeën uitgewerkt, waar hij meteen mee aan de slag ging. Ik kijk daarop terug als een enorm boeiende periode.” Ook Tim kijkt met plezier terug op deze fase. Maar de medaille had een keerzijde. “We waren gepassioneerd bezig  met de ontwikkeling van ons product en dat was fantastisch. Het kwam dan ook hard aan toen we met Bryo een adviesraad hadden en de kritiek kregen dat we ook moesten verkopen! Voor mij was dat geen evidentie, ik ben niet zo extravert. Ik heb toen zelfs aan cold calling gedaan, ik heb mijn grenzen daardoor enorm verlegd.”

De tweede fase: verkopen

De twee gingen aan de slag om hun platform aan de man te brengen. “Het is niet gemakkelijk”, vertelt Joris, “om iets te verkopen dat niet eerder bestond. In die beginperiode moest ik soms zelfs nog uiteenzetten wat de cloud is. Het kon best frustrerend zijn: je wil echt niet weten hoe vaak ik een ‘nee’ kreeg. Maar dan is het belangrijk om goed te luisteren naar de klant: waarom zegt die nee? Is het een ontbrekende functionaliteit? Dan kunnen we die inbouwen en enkele weken later terugkeren met het nieuws dat we dat nu wel kunnen aanbieden.”

“Dat Joris zo volhardend was, was een belangrijke factor bij onze start”, geeft Tim aan. “Soms kwam hij zelfs van een gesprek terug met de boodschap: ‘Ik heb gezegd dat we dat hadden, dus nu moeten we dat hebben’. Gelukkig kon hij altijd goed inschatten wat mogelijk was en tegen wanneer (lacht).”
Joris: “Wij streven naar een toepassing die echt hun problemen oplost. En inderdaad: volhardend zijn. Ik vindt sales het mooiste aspect aan het uitbouwen van een zaak. Ik herinner mij nog het eerste grote contract dat ik binnen haalde. Ik ben niet bijzonder sportief, maar op pure adrenaline heb ik toen tien kilometer gelopen. Dat zijn milestones, dat vergeet je nooit. Nog steeds kan ik echt genieten van de facturen die vertrekken!”

De derde fase: een onderneming

Joris startte als eerste fulltime met het nieuwe project. “Soms zeggen mensen mij: Jij hebt zoveel risico genomen! Dat is helemaal niet waar. Ja, ik leefde van mijn spaarcenten en ik moest mezelf soms geruststellen met de woorden ‘kom, ik ga er niet van dood’. Maar uiteindelijk hebben wij heel weinig geïnvesteerd. Dat is het fantastische aan SaaS, je hoeft niet te investeren.”

Toen het eerste grote contract binnen was, startte ook Tim fulltime voor Silverfin. “Ik herinner mij nog dat telefoongesprek, waarin Joris het beslissende contract binnenhaalde. Een fantastisch gevoel was dat. Het is allemaal zo snel gegaan. De naam hebben we verzonnen tijdens één van onze brainstormsessies tijdens een weekendje aan zee. Toen we onze eerste klant hadden, gingen we snel naar de notaris om onze zaak op te richten, zodat we konden factureren. En voor we het wisten, werkten we beiden fulltime aan Silverfin. Ik herinner me nog dat Joris droomde van ‘ooit’ een zaak met een omzet van een miljoen. Nu hebben we het tienvoudige daarvan.”

Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
BovaEnviro+
GutzandGlory
G4S
Soundfield
Jobat Media