Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Plato zorgde bij Newance voor nieuwe vennoot én strategie
  • 19/08/2019

Plato zorgde bij Newance voor nieuwe vennoot én strategie

Matthieu Voet en Roeland Vandekerkhove leerden elkaar kennen in het Plato-traject Strategie. Samen zullen ze alle activiteiten van Newance tot hun recht laten komen en verder ontwikkelen. Newance richt zich op het bouwen van websites, webshops en webapplicaties die allerlei processen digitaliseren en data op een visuele en bruikbare manier ter beschikking stellen. “Onze communicatie is niet mee gegroeid met onze activiteiten. Daar maken we nu werk van.”

foto
Roeland en Matthieu van Newance

 

Tekst Marijke Van Gysegem

Matthieu Voet richtte Newance op in 2011 voor de bouw van websites. “Mijn insteek was altijd meedenken met de klant, in vraag stellen wat de klant echt nodig heeft. En goed doorgronden wat de verwachtingen zijn van de eindgebruikers, de klanten van onze klant.” Vennoot Pieter Cappelle kwam aan boord in 2013 en al snel werd gestart met de bouw van webshops als tweede activiteit. Tot voor kort stond Newance dan ook gekend als websitebouwer, terwijl deze vlag intussen de lading niet meer dekt. 

“Bestaande klanten vroegen ons om andere webapplicaties te bouwen. Ofwel om administratieve processen te digitaliseren en vereenvoudigen, ofwel om commerciële meerwaarde te realiseren door data beschikbaar te maken. Hiermee gingen we meer werken aan de kern van de onderneming, de digitale strategie en structuur. Ook in deze activiteit blijven we trouw aan ons DNA: we stellen de zaken in vraag en gaan op zoek naar wat de klant écht nodig heeft. Omdat we ook deze derde activiteitenpijler verder wilden uitbouwen, volgde ik Plato Strategie.”

Roeland Vandekerkhove stond voor een strategische beslissing met zijn bedrijf Into IT Systems & Security. “Ik moest een keuze maken tussen mijn bedrijf overlaten - kandidaten waren er al - of zwaar investeren om verder te kunnen groeien. Maar eens ons Plato-traject goed en wel van start was gegaan, was de kogel eigenlijk al door de kerk en had Easi mijn onderneming overgenomen. Toch deed ik mee met deze Plato: het is altijd boeiend om over strategie na te denken en te leren.”

Maar net door dat traject begon het al snel te kriebelen om toch opnieuw te ondernemen. “Ik zag jongere ondernemers tegen dezelfde problemen aanlopen als waar ik ook mee was geconfronteerd in mijn loopbaan. Ik had heel wat kennis opgedaan, met scha en schande lessen geleerd. Ik wou die ervaring en knowhow ter beschikking stellen van een jonge onderneming. Dus sprak ik Matthieu aan, of hij een onderneming wist waar ik mijn ei kwijt kon.”

Roeland en Newance: een perfecte match

“Die groeipijnen zijn voor ons een realiteit”, bevestigt Matthieu. “Ik besprak het met Pieter en we besloten dat een extra vennoot met zoveel ervaring een enorme meerwaarde zou zijn voor ons bedrijf. We kwamen samen met Roeland en legden onze kaarten op tafel.”

“Ik was meteen overtuigd”, vertelt Roeland. “Ten eerste omdat meewerken aan de kern van een organisatie volgens mij een goed groeipad is. En ten tweede omdat ik al snel aanvoelde dat er bij Newance heel veel kennis aanwezig was. Meer dan ze zelf beseften op dat moment.”

“Een eye opener was dat”, beaamt Matthieu. “Het is altijd onze strategie geweest om geen schoolverlaters aan te werven, maar mensen met een waardevolle ervaring. Vandaar dat er zo veel mensen bij ons werken met kennis die wij niet gebruikten. Ik was mij daar niet echt van bewust tot Roeland dat benoemde.”

Met de slagzin ‘Digital challengers’ zet Newance nu voluit in op de drie pijlers website, webshop en webapplicaties. “Ons DNA blijft dus behouden”, benadrukt Matthieu: “We stellen in vraag, challengen en denken mee.” 

Groeiplannen

Eén van de belangrijkste taken van Roeland wordt de structuur van Newance. “Newance heeft nog de losse structuur van een jonge onderneming. Om verder te groeien als onderneming en om grotere klanten en projecten aan te trekken, moeten we verantwoordelijkheden wat meer aflijnen en formaliseren. Zonder uiteraard de eigenheid van de organisatie aan te tasten.”

Op dit moment werken een tiental mensen bij Newance. Sowieso is het de bedoeling om te groeien, en daar horen ook aanwervingen bij. “Maar het aantal werknemers is geen doel op zich”, geeft Roeland aan. “Het is een middel om ons doel te bereiken. We zullen vooral technische profielen aantrekken, voor de ontwikkeling van webapplicaties.”

“Maar we gaan vooral op zoek naar mensen die onze tagline waardig zijn”, beklemtoont Matthieu. “Mensen die de juiste zaken in vraag durven stellen en creativiteit aan de dag leggen. Mensen die komen met ideeën waar anderen niet op komen.”
Ook hier is de ervaring van Roeland een meerwaarde. “Bij Into IT had ik mensen die er 15 jaar werkten, een unicum in onze sector.

Dat kan alleen met een bewuste selectie en rekrutering. Naast de technische skills is ook de cultuur erg belangrijk: je moet op dezelfde golflengte zitten.”

Ik wil meer weten over Plato Strategie & Inspiratie

 

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
BovaEnviro+
GutzandGlory
G4S
Soundfield
Jobat