Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Kom uit je zetel, beweeg op een bank!

Kom uit je zetel, beweeg op een bank!

  • 15/06/2021

Hoe krijg je op een laagdrempelige manier meer mensen aan het bewegen? Dat was de projectoproep die de stad Leuven en haar sportdienst Tofsport in 2017 lanceerden. In diezelfde periode zaten Miel Vanhaverbeke en Maarten Thysen op een zitbank bij een speeltuin te kijken naar hun spelende kinderen. “Zij geven ons het goede voorbeeld”, bedachten ze. Gevolgd door een idee om de zitbank zo aan te passen dat je erop kunt zitten én bewegen. Aan het eind van dat jaar werd de eerste beweegbank aan het publiek voorgesteld. Intussen vind je de alles-in-één toestellen al terug over heel Vlaanderen. De initiatiefnemers hebben de smaak te pakken en lonken naar het buitenland. Dit is geen sprookje, maar het verhaal van IPitup.

Tekst: Mathieu Wouters 

Iedereen in beweging krijgen, dat is de missie van IPitup. De ‘IP’ in de naam is multi-invulbaar: het kan staan voor injury prevention, improve performance, individualised programs en vooral incredible possibilities. Het vat zowat samen wat de Werchterse organisatie ambieert, zegt mede-oprichter Miel Vanhaverbeke: “Ons hoofddoel is om de mensen die vandaag weinig of niet bewegen uit hun zetel te helpen, zonder ook de populatie te vergeten die wel al actief is en zich nog wil verbeteren of zijn horizonten wil verbreden.”

Dat IPitup vzw draait om sport en beweging is geen verrassing. Bedenkers Maarten Thysen en Miel Vanhaverbeke ontmoetten elkaar op het ‘Sportkot’ tijdens hun studies sport aan de KULeuven. Kinesist Thysen richtte een sportpraktijk op en gaat als begeleider van topsporters zelfs mee naar olympische spelen. Vanhaverbeke deed ervaring op in de gezondheidssector en is expert op vlak van sportinfrastructuur en –materialen.

Snel, eenvoudig, doelgericht en uitdagend

Het idee voor een beweegbank kwam er misschien wel snel, voor de uitwerking ervan namen Vanhaverbeke en Thysen de tijd voor onderzoek en voorontwikkeling. “Al gauw bleek dat er vier basisvoorwaarden zijn om ons idee te doen slagen”, vertelt Vanhaverbeke. “Om mensen in beweging te krijgen moet het snel, eenvoudig, doelgericht en uitdagend zijn. De eerste drempel nemen we weg door de infrastructuur naar de mensen te brengen: in het park naast de deur, op het werk of bij de school. Sportkledij is niet per se nodig en dus kost het amper tijd om ermee aan de slag te gaan. De andere drempels lossen we op met de diversiteit aan oefeningen en bewegingen die mogelijk zijn aan de beweegbank. Daarbij laten we ons leiden door de richtlijnen van de Wereld Gezondheidsorganisatie.”

Ook vandaag nog is het de manier van werken van IPitup: ontwikkelen op basis van onderzoek en vaststellingen. In het begin gingen Vanhaverbeke en Thysen zelf aan de banken staan en spraken ze mensen aan om wat oefeningen te proberen. Ze peilden ook naar de redenen waarom mensen niet bewegen en wat zou helpen om het wel te gaan doen. “Die feedback was ontzettend waardevol om ons eerste prototype te verbeteren en onze app uit te bouwen”, blikt Vanhaverbeke terug. “Beide doen we trouwens zoveel mogelijk zelf, om zo veel mogelijk zelf en zonder tussenstappen te kunnen werken.”

ipitup

Meer dan infrastructuur

Het resultaat van al dat denkwerk mag er zijn: een klassieke zitbank werd omgebouwd tot een vernuftig toestel waarmee je meer dan 250 verschillende lichaamsoefeningen kunt uitvoeren. “Toch vergaten we het primaire doel van een bank niet’, lacht Vanhaverbeke, “je kunt er nog steeds met vijf personen op gaan zitten.” Sinds de lancering in 2017 werden er al 150 beweegbanken besteld en geplaatst over heel Vlaanderen én het buitenland, een behoorlijk succesverhaal dus. 

De verklaring ligt volgens Vanhaverbeke in de totaalaanpak van IPitup: “We stoppen niet bij het aanbieden van de banken op zich. Voor ons is dat zelfs maar het startpunt. Het is geweten dat je pas een beweegvriendelijke omgeving kunt creëren door die infrastructuur ook te activeren met een aangepast aanbod en begeleiding. Precies daarom zeten we ook erg in op het opleiden van lokale IPitup-trainers en -ambassadeurs. Die zetten de buurt in beweging via initiaties, start to’s, lessenreeksen en bootcamps en zorgen op die manier voor een maximale return on investment. Bovendien bieden we vrijblijvend ook demo’s en workshops aan en bouwden we een app die je een individueel oefenprogramma voorschotelt.” Het achterliggende idee: zien bewegen, doet bewegen.

Het traject tussen pitch en uiteindelijke plaatsing is best arbeidsintensief. “Samen met de klant – zowel gemeentebesturen, scholen als bedrijven of woonzorgcentra – bekijken we hoe het traject idealiter verloopt opdat de beoogde doelgroepen zouden bereikt worden.”

Internationaal groeien

Die totaalaanpak is meteen ook de grote uitdaging voor de volgende stap in de evolutie van de organisatie, erkent de oprichter. “Er staan al best wat beweegbanken in het buitenland, maar we willen die export verder stroomlijnen. Wellicht werken we daarvoor best samen met een partner of verdeler in het land zelf, maar we willen niet louter een product worden in het gamma van een verdeler. De beweegbank is een product, maar net zo belangrijk is die brede dienstverlening die erbij hoort. Zonder die combinatie genereren we nooit dezelfde impact.” 

Deelname aan het Voka-traject Go International moet IPitup daarbij helpen. De startmeeting was veelbelovend en nu wordt volop gebouwd aan het exportplan, met de steun van ervaren ondernemers. “Eind oktober moet dat plan klaar zijn, want dan staan we op een grote internationale beurs om onze échte buitenlandse lancering af te trappen”, kijkt Vanhaverbeke naar de toekomst.

Foto: Oprichters Maarten Thysen (l.) en Miel Vanhaverbeke (r.) van Ipitup.

ipitup

Tips voor startende ondernemingen

Toen IPitup in zijn kinderschoenen stond, volgden de oprichters een Bryo-traject van Voka Vlaams-Brabant. “Een belangrijke les daarbij was dat je niet moet blijven nadenken, maar gewoon moet doen en vanuit de praktijk leren en verder ontwikkelen”, vertelt Vanhaverbeke. “Dat is is een belangrijk deel van de visie van onze organisatie.” Om innoverende ondernemers die vandaag in die startersfase zitten op hun beurt te helpen, geeft Vanhaverbeke een aantal nuttige tips mee.

  1. Geloof in je idee en je eigen kunnen. Maak niet voor de hand liggende keuzes als je weet dat dat de juiste zijn, maar blijf realistisch. Gebruik je publiek als toetssteen om te weten of je op de goede weg zit. 
  2. Durf. Durf feedback vragen aan potentiële klanten in plaats van voort te bouwen op eigen veronderstellingen.
  3. Zoek naar middelen. Er zijn tal van overheden en organisaties die je kunnen helpen. Maak bv. gebruik van een projectoproep. Uit de opmaak van je dossier alleen al ga je veel leren.
  4. Wees geduldig. In je hoofd gaat het altijd sneller dan in de realiteit. Denk op lange termijn.
  5. Omring je. Er komt heel wat op je af. Zorg voor een vennoot en/of externe partners waarmee je samen een complementaire ploeg vormen. Als eerste medewerker kies je best voor een flexibele alleskunner. Neem je thuisomgeving ook echt mee in je avontuur. Samen sta je sterk.
Proximus

Artikel uit publicatie