Skip to main content
Geert Moerman twittert
  • 02/04/2019

Geert Moerman twittert

Op Twitter deelt Geert Moerman kort en krachtig zijn visie op ondernemerschap, economie, politiek en het leven zoals het is. U kan hem volgen onder de twitternaam @Geert_D8. In Ondernemers geeft hij maandelijks een uitgebreidere commentaar bij enkele opvallende tweets.

Geert Moerman

 

Rotterdam #MyCityOfRuins. Sinds 14 mei 1940 op zoek naar zichzelf. Vissersdorp tussen hoogbouw, wereldhaven en provinciestad, Oer-Hollands in Manhattanstijl #RotterdamMakeItHappen

Op slechts twee uur rijden ligt Rotterdam, maar ik was deze stad steeds gepasseerd op weg naar elders. Door een professionele verplichting moest ik nu naar de stad en had ik even tijd om rond te kijken en inwoners te spreken. Dan valt er direct een bom in het gesprek, namelijk de herinnering aan een verwoestend half uur op 14 mei 1940, toen de Duitsers de stadskern platlegden met brandbommen. Onder de dreiging dat daarna Utrecht en vervolgens Amsterdam op dezelfde manier voor de bijl zouden gaan, capituleerde het Nederlandse leger bijna onmiddellijk. De schade was enorm, er bleef van de stadskern ternauwernood iets over. 

Dit trauma is Rotterdam nu al tachtig jaar aan het verwerken. Tot diep in vorige eeuw een beetje hopeloos, het was een stad waar je best wegbleef. Het lot dat vele havensteden kenden: ook Marseille, Genua en Barcelona waren in de jaren 70 en 80 van vorige eeuw no-go zones. Rotterdam had bovendien geen stadsweefsel meer om de harde cultuur in en rond de haven in te bedden. De haven ontwikkelde verder als een soort reusachtig industrie- en logistiek terrein, Rotterdam als stad bleef relatief klein in schaal, met weinig connectie met zijn haven.

Om de stad snel herop te bouwen, begon men in de jaren 50 met hoogbouw. Zat hier een groot plan achter of was het een kwestie van efficiëntie? Helemaal duidelijk wordt dit niet, maar in elk geval werden heel wat markante wolkenkrabbers neergezet. En dat is alvast een eerste primeur als je Rotterdam bezoekt: een skyline die je doet denken aan Manhattan en Hongkong, met de Maas en vele kanalen er doorheen. Een nieuwe stad, alsof die uit het niets is verrezen, een beetje zoals Shenzhen in China.
Loont het de moeite om deze stad als toerist te bezoeken? Niet als je op zoek bent naar een klassieke Europese citytrip, met gezellige pleintjes, historische gebouwen en liefelijke straten met middeleeuws stratenpatroon. Nee, verwacht je aan brede boulevards en uitgestrekte waterwegen waar schepen volgestouwd met containers langs de strak gedesignde torengebouwen passeren. Een stad die je moet leren lezen, met de wortels voor de oorlog en daarna de moeizame zoektocht naar een nieuwe identiteit in het achterhoofd. De ruwheid soms, het zich afzetten tegen Amsterdam ook. 

Rotterdam is een middelgrote stad met een wereldhaven, die langzaam haar ziel terugvindt. De moeite om te bezoeken als je interesse hebt in stadsontwikkeling, het historisch en sociologisch DNA van een stad, hoe je nieuwe troeven ontwikkelt op verbrande grond. Geen gemakkelijk stadsbezoek dus, maar weinig steden in onze buurt confronteren je met zoveel dilemma’s. Doen dus.

 

Indien de staalindustrie overal ter wereld zou produceren zoals @ArcelorMittalBE #Gent dan zou de CO₂-uitstoot met 33% zakken. Carbon2Value is nieuwe innovatieve stap naar koolstofarme omgeving. Ondernemerschap is oplossing voor het klimaatprobleem.

Midden in een periode van wekelijkse klimaatbetogingen, plots nieuws uit een andere hoek. ArcelorMittal Gent ontwikkelde met Dow een pilot plant om het schadelijke CO₂ dat voortkomt uit staalproductie om te zetten in brand- en grondstof voor de Dow-fabriek in Terneuzen. Een nieuwe stap van samenwerking tussen grote industriële spelers in onze haven, want Stora Enso levert nu reeds de warmte die voortkomt uit hun papierproductie als energie aan Volvo.

De pers was massaal aanwezig om de nieuwe installatie Carbon2Value te bekijken, maar vooral om breder te kijken hoe ArcelorMittal Gent inspeelt op de klimaatuitdagingen die dagelijks in het nieuws zijn. Vooral ook hoe met de CO₂-uitstoot wordt omgegaan, een gevoelig thema. Een paar interessante insteken hierbij. Productie van staal heeft als restproduct CO en CO₂, daar is geen discussie over. Maar in vergelijking met andere materialen als aluminium en plastic valt dit best mee, per ton uitgerekend is staalproductie zelfs minder belastend. Bovendien is de fabriek in Gent een bijzonder grote entiteit, waar veel ton wordt geproduceerd. Vergelijk het met een flatgebouw dat ook een grotere ecologische afdruk heeft dan de villa ernaast, maar er wonen dan ook veel meer mensen. Verder is staal eindeloos recycleerbaar, dus de CO₂-productie van een eenheid staal is eenmalig als de recyclagecyclus wordt rondgemaakt.

Indrukwekkend is ook de pioniersrol die Arcelor Mittal speelt in verdere reductie van CO₂. De fabriek in Gent produceert - door voortdurende innovatie en slimme productie - 20% minder CO₂ per ton dan andere fabrieken in Europa, zelfs 33% minder dan het wereldwijd gemiddelde. Anders bekeken, hebben we de meest ecologisch verantwoorde staalfabriek ter wereld in onze eigen regio staan. En de nieuwe Carbon2Value-innovatie benadrukt nog eens de leidende rol die we hier in Gent opnemen.

Op de terugweg naar huis dacht ik aan een passage uit het boek Sapiens van Harari. Hij stelt dat de mensheid pas de voorbije 500 jaar echt snel begon te evolueren, toen het geloof in de wetenschap ervoor zorgde dat men steeds nieuwe innovaties zocht voor grote maatschappelijke uitdagingen. Zo konden we veel meer mensen voeden dan ooit voor mogelijk werd gehouden, veel meer materialen produceren en nieuwe energiebronnen ontwikkelen. Van de vroege oudheid tot de middeleeuwen, vele duizenden jaren lang, was de attitude net omgekeerd: hoe kunnen we behouden wat we hebben en afweren wat nieuw is? Op één of andere manier is deze oude attitude nu terug bon ton aan het worden. Groei en innovatie zijn bijna scheldwoorden geworden. Dan voel ik me toch beter met de combinatie van wetenschap en ondernemerschap, de oplossing van de laatste 500 jaar. De mens is er aanwijsbaar beter van geworden. Dat kan je ook lezen in het boek van Harari, met een aantal overtuigende bewijzen.

Volg Geert Moerman op Twitter: @Geert_D8

Reageer op geert.moerman@voka.be

Contactpersoon

Geert Moerman

Gedelegeerd bestuurder

Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
BovaEnviro+
GutzandGlory
G4S
Soundfield
Jobat Media