Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • De stad van de cinema innoveert en internationaliseert
De stad van de cinema innoveert en internationaliseert
  • 18/09/2019

De stad van de cinema innoveert en internationaliseert

Kinepolis Group staat voor een innovatief bioscoopconcept dat als baanbrekend geldt binnen de sector. Naast haar bioscoopactiviteit is de Groep ook actief in filmdistributie, eventorganisatie, schermreclame en vastgoedbeheer. Kinepolis heeft een decennium van fors groei achter de rug. Eddy Duquenne, Kinepolis-CEO is vast van plan dat parcours zo aan te houden.

Tekst: Sophie Berlamont – Foto’s: Nathalie Dolmans

Wij zijn het origineel

Kinepolis is geboren uit puur ondernemerschap en visie. Albert Bert, de oprichter van de bioscoopgroep, later bijgestaan door zijn schoonfamilie Claeys, besloot eind jaren 60 in de voetsporen van zijn vader te treden. Hij nam de cinema in Harelbeke van zijn vader over maar hij zag het meteen grootser. Hij zou cinema’s bouwen waar je meerdere zalen had. Hij bouwde onder meer een complex van vijf zalen in Kortrijk, de Pentascoop. Later volgde in Gent de Decascoop, om in Brussel uiteindelijk een complex van maar liefst 25 zalen te openen. Het werd de eerste ‘Kinepolis’: letterlijk ‘de stad van de cinema’. 

Dat alles gebeurde in de periode dat de kleur- en kabeltelevisie opkwam. Velen dachten dat dit de dood van de cinema zou betekenen. Niets was echter minder waar. In de jaren 80 en 90 is Kinepolis echt doorgebroken en in een recordtijd werden heel wat bioscopen gebouwd in diverse landen. “De allereerste echte multiplex-bioscoop ter wereld werd gebouwd in België door Albert Bert. Wij zijn dus het origineel en daar worden we nog altijd wereldwijd voor erkend”, vertelt CEO Eddy Duquenne. 

foto en quote

Een externe CEO

Kinepolis groeide uit tot een Europese marktspeler. In 1997 fusioneerden de groep Bert en de groep Claeys en zo ontstond Kinepolis Group. Een jaar later werd de onderneming beursgenoteerd. Na 1999 kwam de groep echter in financiële problemen door een mislukte overname in Duitsland. Die bedreigde het voortbestaan van het bedrijf én heeft ervoor gezorgd dat er niet langer eensgezindheid en samenhorigheid was tussen de twee families Bert en Claeys.

Tot 2006 werd Kinepolis echt gerund als een familiezaak. Pas wanneer de familie Claeys er in 2006 uitstapte, heeft de familie Bert gekozen voor het de-familiariseren van de raad van bestuur. Op die manier is Eddy Duquenne aan boord gekomen. In 2008 nam hij het roer over en werd hij de eerste niet-familiale CEO. 

Vandaag de dag is de familie Bert niet meer actief in het bedrijf. Joost Bert, de zoon van Albert is wel nog de voorzitter van de raad van bestuur. “Natuurlijk volgen ze op wat er gebeurt in het bedrijf en zijn ze bij alle belangrijke beslissingen dichtbij maar het bedrijf wordt heel autonoom gerund.” zegt Eddy Duquenne. “Het voordeel van een externe, niet-familiaal gelieerde CEO is dat er minder emoties bij komen kijken. Een bedrijf moet door verschillende cycli in zijn leven en soms heb je voor verschillende van die cycli een andere soort CEO nodig. Als je dan steeds iemand uit de familie moet vinden gaat dat altijd met veel emotie gepaard.”
 

Innovatie en ondernemerszin

"Mijn opdracht was om het bedrijf te moderniseren. Het bedrijf teerde nog een beetje op het verleden. Mijn doel was om het bedrijf op middellange termijn terug op de kaart te zetten”. En dat is zeker gelukt. Met de komst van Eddy Duquenne aan het roer verdubbelde de winst en halveerden de schulden. De kunst van Kinepolis bestaat erin de omzet op peil te houden, ook wanneer het aantal filmbezoekers daalt. Bij budgetoefeningen krijgen de teams de opdracht dezelfde resultaten voorop te stellen met een hypothetische 5% minder bezoekers. Bij Kinepolis worden ook alle bedrijfsbeslissingen genomen op basis van feiten en cijfers, zowel financiële parameters als metingen van klant- en medewerkerstevredenheid. 

“Een vijftal jaar geleden zijn we begonnen met een expansiestrategie. In eerste instantie in de landen waar we al aanwezig waren, later hebben we ons ook gericht op nieuwe markten. Telkens met dezelfde benadering: een zelflerende en zelf-innoverende organisatie neerzetten als basis om onze strategie uit te voeren.”

We gaan altijd te werk met de passie van de oprichter Albert Bert en de wil om te innoveren in ons achterhoofd. “Die innovatie en de avantgardistische lijn van de stichter zit in onze genen. Bij Kinepolis Group zijn we nog altijd dikwijls bij de eersten om nieuwe benaderingen te implementeren. En het is zo dat wanneer Kinepolis iets wél of niet implementeert het een grote referentie is voor onze leveranciers.”

De innovaties en verbeteringen komen niet per se uit het hoofd van de CEO. Veel voorstellen om iets efficiënter te maken of meer inkomsten te generen, komen van de werkvloer. “In het kader van ons Innovation Lab werken we onder meer met een ‘Entrepreneursbonus’. Het verschil met een typisch ideeënbusje is dat we je bij Kinepolis betrekken bij de uitvoering van het idee. Wie met een innovatie afkomt die achteraf mislukt heeft toch recht op een bonus op voorwaarde dat de werknemer er echt voor is gegaan.” Dat bonussysteem ziet Duquenne als een incentive voor zijn medewerkers om risico’s te nemen en zich als ondernemers te gedragen. 
 

Spiderman en Eddy

 

Wat brengt de toekomst?

“We gaan graag verder zoals we bezig waren. Onze strategie kan nog verder uitgediept worden zolang we maar creatief en innovatief blijven. We willen de Groep ook verder laten groeien. Inzake expansiepolitiek kunnen we leunen op de know-how die we in het verleden hebben opgebouwd. Onze omzet en efficiëntie leiden ertoe dat we toonaangevend blijven in de wereld en dat heeft te maken met de producten en de beleving die we aanbieden.”

www.kinepolis.com 
 

Proximus
Made In Vlaams-Brabant
ING
Proximus
SD Worx
Logo Athlon
Logo Premed
Logo Randstad