Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Nieuws
  • Cyclis Bike Lease viert 10e verjaardag

Cyclis Bike Lease viert 10e verjaardag

  • 25/09/2024

Cyclis Bike Lease, een pionier op het vlak van fietsleasing, bestaat in 2024 precies 10 jaar. Om die mijlpaal te vieren, organiseerde het bedrijf enkele maanden geleden een spectaculair feest in Hangar 58 (Bokrijk). “Het evenement was een welgemeende dankuwel aan iedereen die door de jaren heen heeft geloofd in het succes van Cyclis en ons heeft ondersteund om onze doelstellingen waar te maken”, zegt oprichter en CEO Joep Kempen.

 

 

Toen Joep Kempen in 2014 met Cyclis begon, was hij zijn tijd ver vooruit. “Ik had het idee vrij plots opgedaan en zag meteen het enorme potentieel”, vertelt hij. “Duurzaamheid was een thema dat nog aan populariteit moest winnen, maar ik wist zeker dat mensen hier in de toekomst meer bewust mee zouden omgaan.  Bovendien werd er in veel bedrijven creatief nagedacht over de invulling van hun cafetariaplannen, om een streepje voor te hebben in de zogenaamde War for Talent. Het was ook fiscaal interessant, en dus waren er alleen maar voordelen verbonden aan de start-up Cyclis. Ik was dan ook vastberaden om er een succes van te maken.”

Mooi parcours
Joep Kempen moest wel zijn zakelijke concept helemaal vanaf nul uitdokteren en vervolgens de eerste klanten overtuigen om mee te stappen in zijn verhaal. “Omdat het allemaal nieuw was, kostte het veel tijd en energie om de eerste fietsleasings aan de man te brengen”, vertelt hij. “Bedrijven die een gezondere levensstijl bij hun medewerkers wilden promoten, moest ik aan mijn kant zien te krijgen, net zoals fietshandelaars, financiële instanties, loonsecretariaten en andere stakeholders. Het is dankzij die mensen, die van het eerste uur in mij en mijn concept hebben geloofd, dat Cyclis tot een succes is kunnen uitgroeien.”

Spaarpotje
En dat is een understatement… “Het eerste jaar hadden we 43 fietsen in leasing, één voor één verkocht vanuit de woonkamer in mijn gezinswoning”, vertelt hij. “Systematisch zijn we dan gegroeid tot vandaag 36.700 fietsen. Een mooi parcours, waar ik heel trots op ben. Ik heb al in de beginjaren gezegd dat als het bedrijf ooit de tiende verjaardag zou halen, ik een groot feest zou geven voor alle sympathisanten. In plaats van de verdiende centjes uit te keren aan de aandeelhouders, wilde ik liever een spaarpotje opzijzetten om alle betrokkenen in de beste omstandigheden samen te brengen. Dit zowel om terug te blikken op het verleden als om samen nieuwe toekomstplannen te smeden. En zodoende heb ik begin dit jaar woord gehouden met ons event in Hangar 58.”

Apen in de jungle
Om het idee van een grootschalig evenement vorm te geven, werd Bart Koninckx van To The Point Events aan tafel gevraagd. “Hij stelde me aanvankelijk heel veel vragen om te weten wie ik ben en hoe het bedrijf in elkaar steekt”, vertelt Joep. “Na vele gesprekken is daar dan het concept voor het feest uit voortgevloeid. Ik had bijvoorbeeld verteld dat ik vroeger apen als huisdieren had rondlopen, en dat ik hou van veel beleving en een theatrale aankleding. Zo is Bart met het thema ‘jungle’ komen aandraven. Een mooie invulling van wie we zijn en hoe we door het leven gaan, want Cyclis is nu eenmaal een bedrijf met ‘een hoek af’. We zijn allemaal heel gedreven en gefocust, maar evengoed houden we van plezier en ontspanning. Die dualiteit mocht in het feestconcept op de voorgrond komen, en dat is prachtig gelukt. Ook de andere aandachtspunten kwamen goed naar voren. Aan de inkom was een tijdlijn gemaakt van alle mijlpalen in de tienjarige geschiedenis: de eerste leasings, de verhuizing naar Bike Valley in Beringen, de eerste medewerkers, de instap van LRM, de toetreding van Belfius, de verhuizing naar Hasselt, enzovoort. Vele aanwezigen hebben dat van dichtbij meegemaakt en waren zichtbaar enthousiast om de herinneringen op te halen.”

Alles was top
De uitnodiging werd bijna 3 maanden op voorhand verstuurd, met de vraag om zich te registreren. Ook de partner van iedere genodigde was welkom op het feest. Dresscode: casual chic. “Ik wilde echt de mensen bedanken die – op welke manier dan ook – door de jaren heen een bijdrage aan het succes van Cyclis hebben geleverd”, vertelt de CEO. “Dat zij van het feest konden genieten, was voor mij het enige dat belangrijk was.” En zo geschiedde … “Ik heb persoonlijk niet echt meegefeest, maar wel met volle teugen genoten van het plezier dat de aanwezigen hadden. Ze mochten niets tekort­komen. We hadden dan ook niet op een euro gekeken: de buffetten, dranken, optredens, de aankleding van de zaal … alles was top. Ik heb dan ook van iedereen, zonder uitzondering, een bedankje gekregen dat het fantastisch was. En dat heeft me heel gelukkig gemaakt.”

Laaiend enthousiast
Het evenement was ook een stukje teambuilding voor de medewerkers. “Inderdaad, ons marketingteam heeft samen met To The Point Events voor de praktische organisatie gezorgd. En uiteraard wilde ik ook dat alle collega’s zich eens volledig konden uitleven. Ik heb hen de dag van het feest een halve dag verlof gegeven, zodat ze zich in alle rust konden opmaken voor de grote finale. Ze keken er geweldig naar uit, en ook zij waren na afloop laaiend enthousiast. Er wordt op kantoor nog altijd over gepraat, het staat duidelijk in het geheugen gegrift. Alleen al daarom is die opzet voor herhaling vatbaar.”

Feestneuzen gezocht
Joep Kempen denkt er dus aan om vaker zo’n groot feest te organiseren. “Die verbondenheid met klanten, medewerkers en andere zakelijke partners heeft ons bedrijf echt een boost gegeven. Het is ongelooflijk hoeveel energie we daar allemaal uit gehaald hebben. Daarom heb ik al geopperd om elke 3 jaar een soortgelijk event op poten te zetten. Enige drempel is de hoge kostprijs. Ik heb al gedacht om andere bedrijven te zoeken die ook zo’n feest willen organiseren, zodat we het samen kunnen doen en de kosten kunnen delen. Dat zou echt fantastisch zijn. Dus: als er lezers van Bedrijvig Limburg zijn die een stevig feestje wel zien zitten, mogen ze mij zeker contacteren!” 

 

Contactpersoon

Kristien Put

Coördinator Bedrijvig Limburg

Verhoog je zichtbaarheid

Met onze mediapartnerships kan je intekenen op diverse communicatiepakketten en jaardeals. Zo bereik je een enorm lezerspubliek van ervaren en beginnende ondernemers en geïnteresseerden allerhande.

word jij onze mediapartner?

Artikel uit publicatie