Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Bryo-coördinator Mathias Teuwen trok naar Rwanda voor het SusTech4Africa project
Rwanda
  • 28/10/2019

Bryo-coördinator Mathias Teuwen trok naar Rwanda voor het SusTech4Africa project

Mathias Teuwen, de Bryo-coördinator van onze kamer, is van geen kleintje vervaard. Net zoals de starters waarmee hij elke dag vol dynamiek en uitgesproken enthousiasme aan de slag gaat, is ook hij in voor nieuwe uitdagingen. Toen Lucie Somers van Thomas More het SusTech4Africa-project van Ondernemers voor ondernemers voorstelde, aarzelde hij geen seconde.

Ondernemers voor ondernemers (OVO) ondersteunt met zijn projecten in Afrika lokale start-ups. Vrijwilligers gaan mee om hen bij te staan. Gedurende drie dagen maken ze de starters klaar om een investeringspitch te doen. De samenwerking tussen Belgische bedrijven en ondernemers en lokale projecten en ondernemingen in lage- en middeninkomenslanden is uniek. Duurzaamheid, innovatie en sociale impact zijn hierbij belangrijke pijlers. Het delen van expertise en kennis versterkt projecten en bedrijven. Dit leidt tot meer welvaart en werkgelegenheid. Mathias voelde zich als een vis in het water binnen de diverse groep van vrijwilligers. 

“Voor de afreis kregen we zeer uitgebreide informatie. Er werd gesteld dat Rwanda de economische draaischijf wordt van Afrika. Ik kon niet  vergelijken, maar mijn eerste indruk was toch wel anders.

De wegen waren mooi aangelegd, de wijken waren prachtig. Maar de vergelijking met Singapore … die zag ik niet meteen. De eerste drie dagen na aankomst bezochten we start-ups in Kigali. Dat was een eyeopener. Mensen besloten een bedrijf op te starten. Dat gebeurt bij ons ook. Maar hun drijfveer is anders. Ze doen dit vanuit een sociaal standpunt. Ze willen iets veranderen voor Rwanda. Ze willen uitbreiden, ontwikkelen. Het is opvallend hoe creatief en matuur de jongeren zijn. Iedereen die na de genocide geboren is wil vooruit met Rwanda. Er wordt dan ook heel veel geïnvesteerd in congresgebouwen, goede wegen en infrastructuur … Op die manier worden investeerders aangetrokken en worden er events georganiseerd. Dat is een magneet voor start-ups.”

COMMUNITY-GEVOEL

“Mensen willen in Rwanda een toekomst opbouwen. Dit doen ze vanuit een communitygevoel. Dat zit gewoon ingebakken bij de Rwandees. Het is er kraaknet. Nergens zie je vuil op straat. Je mag ook niet drinken in het openbaar, niet roken op straat. Er zijn twee autovrije dagen in de maand. Tijdens die dagen mogen mensen ook gratis sporten en naar het medisch onderzoek. De laatste zaterdag van de maand ruimt ieder zijn deel van de stad op. Er is geen twijfel over, je doet gewoon mee. Dat gevoel, dat zijn wij hier verloren. Het gevoel dat iedereen zich sterk wil inzetten voor de samenleving. Het is echt zeer impressionant hoe sterk dit allemaal ontwikkelend is. Op dat moment besefte ik dat de vergelijking met Singapore daadwerkelijk opgaat. Persoonlijk dacht ik dat een harde hand steeds een probleem was. Maar als heel het land mee wil werkt dat en is dat uiterst effectief. Je merkt dat echt. Bij de jongere generatie. Ze zijn trots op hun Rwanda. Dat is natuurlijk het bruisende innovatieve verhaal van de stad. Het platteland is een ander ritme, een andere situatie. Daar is het wel echt overleven.“

CULTUURGEBONDEN

“Als je naar daar vertrekt denk je dat je hen gaat helpen, dat je advies gaat geven. Je merkt al snel dat je zaken niet kan kopiëren om daar te implementeren. Rwandezen kijken heel anders naar inkomen, vertrouwen … Gewoon al hun idee over een business model is helemaal anders. Wij zijn grote fan van recurrente modellen. Daar werkt dat niet. Zij betalen liever cash en zijn daar heel erg voorzichtig mee. Respect voor hun visie en hun mening is heel erg belangrijk. Ze zijn ontzettend onderhandelingsgedreven. Ze discussiëren graag. Tijdens een sales workshop voel je dat ze niet zomaar korting geven. Ze doen dit omdat jij het bent. En via via komt dit terug. Het loont net omwille van het communitygevoel.

Het is frappant dat er zoveel cultuurgebonden elementen opduiken bij het ondernemen zoals de samenleving, de reputatie … Dat ze enthousiast zijn over OVO staat buiten kijf. Zij zien kansen om investeringen binnen te halen. Het is ook belangrijk dat ze wel wat input meekrijgen. Ik stond er wat kritisch tegenover. Maar na het bezoeken van een start-up die drie jaar geleden participeerde ben ik overtuigd van het project. Het werkt echt. Ze zijn heel erg nieuwsgierig en luisterden echt naar wat wij zeiden. Rwandezen zijn uiterst warm en sociaal. Ze kijken naar het potentieel in eigen land. Ze geloven in de oprichting van ondernemingen. En effectief éénmaal vertrokken kan je er fantastische dingen realiseren en een fantastisch leven leiden.”

INSPIRATIE

“We gingen naar daar om jonge ondernemers te coachen, maar zelf heeft het me ook veranderd. Het community-gevoel dat daar heerst is zeer inspirerend en confronterend tegelijk. Ik weet niet eens wie mijn overburen zijn. En mensen zijn gelukkig. Dingen zijn er eenvoudig. Dat is prachtig om te zien. Ze zijn ook vooruitstrevend. Zo gaan ze plastic zakken en plastic flessen verbieden bij wet. Afrika is niet één verhaal. Er zijn verschillende aspecten. Maar er is bovenal een bevolking die vertrouwen heeft. “ SusTech4Africa werd voor de tweede keer in Afrika georganiseerd in samenwerking met VITO, Thomas More en Chancen International. In april volgend jaar vindt Sustainable Technology for Africa voor het eerst plaats in de Senegalese hoofstad Dakar.

Contactpersoon

Mathias Teuwen

Coördinator Jong Ondernemerschap

VGD - Audit, tax & accountancy
ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
Deloitte Private
pfl
Varo
Intervest Offices & Warehouses - Greenhouse