Skip to main content
EO

Communicatie in het familiebedrijf

Workshop: Kwaliteitsvol communiceren naar je familieleden en werknemers doe je zo!

In een familiebedrijf gaat het naast de zaak vooral om mensen, die in relatie staan of zelfs deel uitmaken van de bedrijfsfamilie. In aanloop van diverse belangrijke gebeurtenissen zoals een bedrijfsoverdracht zien we dat de complexiteit van de relaties vaak toeneemt en de communicatie tussen (familie)leden onder druk kan komen te staan. Nochtans vormt effectieve communicatie een van de voornaamste sleutels om alle violen gelijk te stemmen, zowel binnen de familie als binnen het ganse bedrijf, met als voornaamste doel het familiebedrijf klaar te maken voor de toekomst. Maar hoe doe je dat: effectief communiceren? Hoe kan je succesvol omgaan met de unieke combinatie van emoties en rationaliteit? En wie dien je in gesprekken te betrekken of wie liever niet?

 

In deze opleiding geven we je de belangrijkste inzichten mee rond succesvol communiceren in het familiebedrijf op basis van zowel theorie als praktijk. Naast het belang van goede communicatie gaan we dieper in op de diverse betrokkenen binnen het familiebedrijf en hoe op een effectieve manier naar hen toe kan gecommuniceerd worden. Naast de diverse valkuilen bekijken we voornamelijk een brede waaier aan tools en beste praktijken die je toelaten de relaties binnen je familiebedrijf beter te stroomlijnen, met als voornaamste doel om de tevredenheid van familieleden en werknemers te verhogen en het succes van je bedrijf optimaal te ondersteunen.

 

Doelgroep en voorkennis

 

Deze opleiding is gericht naar familiale ondernemers, zaakvoerders, bestuursleden, directieleden en hun betrokken familieleden van zowel de huidige als de toekomstige generatie. Zij zijn idealiter reeds professioneel actief (binnen of buiten het familiebedrijf) of zijn hun studies aan het afronden. We moedigen deelnemers aan om met meerdere familieleden deel te nemen aan deze opleiding.

 

Programma

  • Belang van effectieve communicatie
  • Identificeren van de bedrijfsfamilie en de andere betrokkenen in het familiebedrijf
  • Factoren die communicatie onder druk zetten
  • Valkuilen en aanbevelingen in het opzetten van effectieve communicatie

Didactische aanpak

In deze opleiding zal worden uitgegaan van zowel academisch onderzoek als ervaringen vanuit de praktijk. Er zal een uitgebreide waaier aan inzichten worden gedeeld, o.a. gebaseerd op interviews bij meer dan 100 familiebedrijven in Vlaanderen rond dit thema. Net zoals goede communicatie geen one-man-show betreft, zal er met de deelnemers uitgebreid in interactie worden gegaan met zowel de docent, met de eigen familieleden alsook met andere deelnemers. We voorzien tevens ruimte om samen met de andere deelnemers concreet aan de slag te gaan op basis van de aangereikte tools en inzichten.

 

Docent

 

Deze sessie zal worden gedoceerd en gefaciliteerd door Vincent Molly, professor Ondernemerschap en Familiebedrijven aan de KU Leuven en Antwerp Management School, en tevens mede-oprichter van Familymind.

 

Erkenningsnummer KMO-portefeuille:

DV.O105507

Bespaar een aanzienlijk deel op de prijs van de opleidingskost. Aanvraag dient te gebeuren ten laatste 14 kalenderdagen na aanvang van de opleiding. Voor specifieke voorwaarden zie www.kmo-portefeuille.be.

KMO-portefeuille   Mensura    Proximus

Contactpersoon

Carolien Houbrechts

Adviseur eigenaars-ondernemers

Adres

Voka - Kamer van Koophandel Limburg
Gouverneur Roppesingel 51
3500 Hasselt

Wanneer

Prijs

Voka-leden:
€ 190,00 excl. BTW

Niet-leden:
€ 250,00 excl. BTW 

Vroegboekkorting: 10% korting voor leden van Voka - Kamer van Koophandel Limburg bij inschrijving tot en met 20 september 2019. 
Let op, indien je gebruik maakt van de KMO-portefeuille, dien je de deelnameprijs -10% in te dienen.

Voorwaarden

100% van de deelname is verschuldigd als de annulering op minder dan 14 kalenderdagen voor de activiteit plaatsvindt. De annulering moet schriftelijk gebeuren (per e-mail). Een vervanger mag steeds jouw plaats innemen.

Om privacyredenen geven we mee dat op dit event mogelijk beeldmateriaal wordt gecreëerd - in vorm van foto en/of film - dat nadien via Voka-mediakanalen kan worden gebruikt.

Hulp nodig?

ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo